Rots en Water Weerbaarheidstraining

rots

Het Rots en Water programma is een weerbaarheidstraining voor jongens en meisjes vanaf 9 jaar. Het programma duurt 10 weken en bestaat uit veel fysieke oefeningen (trappen, stoten, jezelf verweren), afgewisseld met groepsgesprekken, rollenspel en het bekijken en oordelen van cases. De doelstelling is om de jongens en meisjes weerbaarder te maken en leren om te gaan met conflicten en problemen.

Bouwstenen en doelstellingen.                                         rots1

De bouwstenen van het Rots en Water programma zijn zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen. Ook is er aandacht voor de thema’s als veiligheid, assertiviteit en communicatie.

 Enkele thema’s.

Een belangrijk thema is het leren gronden (stevig staan), centreren (adem laag in je buik) en concentreren (het richten van je aandacht, focus). Je leert op deze manier om je zelfbeheersing te houden en na te denken over wat je gaat doen. Hoe ga je een probleem oplossen.

 Er wordt veel aandacht besteed aan je eigen lichaamshouding: hoe kijken anderen tegen jou aan. Ben je een gemakkelijke prooi of sta je juist sterk in je schoenen.

 Het Rots en Water concept houdt in: de harde, onwrikbare rotshouding versus de beweeglijke, verbindende waterhouding. Bijvoorbeeld je verweert je op een aanval door hard aangespannen spieren (rots) of je kiest voor een effectievere manier: beweeglijk meegaan met de energie van de aanvaller (water).

In de communicatie betekent dit bv. niet luisteren naar anderen maar je eigen gang gaan (rots) of juist wel luisteren zonder je eigen mening te verliezen (water): “we zijn samen op weg”.

Hou de site in de gaten voor een volgende training.

Voor meer informatie: Klaasje van der Spoel, tel. 0513-689084,        dtrinks@hetnet.nl.

klaasje van der spoel

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>